Centrumplan

Rosmalen

Project details

BVO:8.200

Appartementen:39

Parkeerplaatsen:250

Architecten:PPHP (Sjoerd Soeters) - Forum Concept & Design

Locatie:Rosmalen

Status:Opgeleverd

LOCATIE

Historie

Het gezellige Brabantse dorp Rosmalen (inmiddels Gemeente ’s-Hertogenbosch) was medio jaren‘90 toe aan een sterke impuls van het winkelgebied. Het gebied was rommelig geworden met verspreide clusters van winkels. De nieuwbouw in de voorgaande decennia gaf de Dorpsstraat een ongezellige uitstraling.

“Ons dorp… Ik weet nog hoe het was…”

ONTWIKKELING CENTRUMGEBIED

Toepassen van lokale ‘vormtaal’

De eerste plannen in 1999 laten duidelijk zien hoe in die periode werd gedacht over de uitbreiding en versterking van een winkelgebied; een overdekt winkelgebied met veel modewinkels en een grote parkeergarage.

In de loop van de tijd bleek dat een ander type ontwerp veel meer werd omarmd. Het plan van Soeters van Eldonk (nu: PPHP) maakte gebruik van de vormtaal die kenmerkend was voor Rosmalen. Er werden bouwblokken ontworpen als klassieke Brabantse boerderijen en zelfs de grotere bouwdelen deden vermoeden dat die in de loop der tijd organisch waren gerealiseerd.

NIEUWE WINKELEN

Plannen aanpassen aan het nieuwe winkelen

PLAN 1
1999

TYPE

Overdekt

RETAIL

15.500 m2

BRANCHERING

Sterk modisch/shopping

WONEN

140

PARKEREN

14500 gebouwd (01), betaald0

SOESTERS VAN ELDONK
2010

TYPE

Open

RETAIL

12.300 m2

BRANCHERING

Hoofdzakelijnk modisch/shopping

WONEN

200

PARKEREN

300 gebouwd (-1), betaald


PPHP
2015

TYPE

Geïntegreerd

RETAIL

8.200 m2

BRANCHERING

Convenience

WONEN

38

PARKEREN

200 maaiveld, gratis

De plannen door de jaren heen tonen de nieuwe kijk op winkelen in Nederland

Een economische crisis en de ingrijpende verandering van ons winkelgedrag maakten het noodzakelijk om in 2015 het plan opnieuw aan te passen. Dit definitieve plan kreeg een veel meer ‘convenience’ karakter waardoor supermarkten, drogisterijen en speciaalzaken de belangrijkste gebruikers werden. Samen met de verplaatste HEMA, leuke horeca en een enkele modezaak werd het een modern winkelgebied.

BETEKENISSEN

Een modern winkelgebied

Een modern winkelgebied is veel meer dan alleen winkelen.
Je komt er immers ook voor de sfeer en gezelligheid, op straat en in de horeca. Maar ook voor de medische diensten en om lekker te sporten.

Zorgfuncties, sport, wonen, horeca, ontmoeten, convenience en modisch

TRANSFORMATIE

Renovaties worden onderdeel van nieuw winkelgebied

Twee geliefde maar verouderde panden aan de Dorpsstraat zijn op haast ambachtelijke wijze gerenoveerd, uitgebreid en als integraal onderdeel opgenomen in het nieuwe centrumgebied.

Klassiek woonhuis verandert in brasserie en makelaarskantoor

POSITIEVE IMPACT

De nieuwe winkel-8 zorgt voor verkleuring van de randgebieden naar wonen

De ontwikkeling is een belangrijke aanjager geweest van het compacter maken van het totale winkelgebied. Er is een ideale looproute (een zgn. ‘winkel-8’) ontstaan tussen het nieuwe en het bestaande winkelgebied. Dit heeft de aantrekkelijkheid voor consumenten vergroot. Minder koopkracht uit Rosmalen gaat naar omliggende plaatsen en zelfs bewoners van nieuwbouwwijken van ’s-Hertogenbosch komen graag naar Rosmalen om te shoppen. Ook het gratis parkeren heeft daarbij een hele positieve uitwerking.


De sterke winkel-8 maakte ook duidelijk dat de randen van het centrumgebied nu duidelijk zichtbaar zijn geworden en inmiddels (weer) verkleuren naar woongebieden. Alle functies vallen nu logisch op hun plaats.

BEKRONING

NRW Jaarprijs

De jarenlange inspanningen van de Gemeente ‘s-Hertogenbosch, winkeliers, bewoners, architecten en Foruminvest zijn niet onopgemerkt gebleven. In 2020 werd deze ontwikkeling door de Nederlandse Raad van Winkelcentra bekroond met de prestigieuze NRW Jaarprijs.


De NRW jury noemt het Centrumplan Rosmalen: “…een toonbeeld van creativiteit, aanpassingsvermogen en samenwerking en laat zien op welke wijze de benodigde transitie in onze sector tot stand gebracht kan worden.”.

“…een toonbeeld van creativiteit,
aanpassingsvermogen en samenwerking…”